Sidor

2009/10/08

Nej, Iphone är inte Guds Gåva till Människan

En sak som jag verkligen avskyr är när människor gör referenser till företaget Apple och dess produkter som varande det bästa som finns. Senast idag sitter jag och hetsäter lunch när min blick ramlar på följande lilla puff i tidningen Internetworld. Jag tappade nästan aptiten.

"En stor del av Iphones succé beror på noggrannheten med detaljerna och enkelheten att använda den. Det får nördarna att sprida budskapet. Det är så framtidens kommunikatörer måste jobba för att nå fram."
- Kommunikationskonsulten Johan Ronnestam. På Webbdagarna i Malmö.

Många kanske ser det här som en analys full av visdom. Själv ser jag mest ett pajasuttalande av en snubbe som gillar att kladda på sin Iphone. Lyft blicken för fan. Bara för att du själv går runt och runkar med din telefon 24/7 så innebär inte det med automatik att det har en bäring på resten av samhället.

Framtidens kommunikatörer måste inte alls härma Iphone. Iphone är inte det mest perfekta som någonsin skapats. Det är en telefon och en liten handdator som kan spela musik. Som senast jag besökte en telefonbutik dessutom ligger högt på listan över returer eftersom många exemplar har en tendens att gå sönder. Och vars abonnemang kostar skjortan. Och vars support och kundbemötande är ganska kass när man väl blivit kund. Så kom inte här med någon slags slapp kommunikationsanalys baserat på vad du har i fickan Johan.

Jag håller med om att kommunikation måste vara enkel och exakt. Men är nördar något slags early-adopter gäng som man alltid måste använda sig av för att kommunicera? Tveksamt.

Det jag vill säga är att framgångsrik kommunikation inte enbart består av att haka på de allra senaste trenderna eller använda de allra senaste Apple-grejerna. Men det verkar inte den här lilla IT-klicken i Stockholm ha förstått eftersom de mest gräver i sin egen navel. Själv använder jag mig hellre av det här gamla ordstävet: Att tala med bönder på bönders vis, och med de lärde på latin. Majoriteten av befolkningen läser inte Twitter och har ingen koll på vad Itunes Store är. Glöm inte det.

29 kommentarer:

Milky sa...

Word!

Fast man ska ha stor respekt för Apples branding tycker jag. Den kanske framtidens kommunikatörer ska snegla lite på. Den är dessutom Johan Ronnestam en del av även om han inte verkar inse det.

30+ sa...

Branding är Apple lysande på. Vad gäller kundvård ligger de dock inte i topp. Jag redigerade texten eftersom jag glömde bort det.

Anonym sa...

Vad sjutton är det för nördar som skaffar sig iphone? Det verkar mest vara trendkänsliga som helt plötsligt har fått en telefon som inte har samsungs vidriga interface att leka med?

Fredrik sa...

http://www.explosm.net/comics/1797/

;)

-F

Fredrik Welander sa...

Så där säger du med lätthet bara för att inte har en iPhone...;)

Skämt åsido, fanboy-kulturen kring Apples prylar är lite jobbig. Börjar sprida sig även till Nikons kunder. Jag använder produkter från bägge företag och börjar känna mig omringad av frälsta.

Men, människor som är frälsta av prylar är vansinnigt mycket jobbigare än religiösa.

Fanatiker av värsta sort.

Anonym sa...

Jag är innehavare av en Nano, som den lilla märksehora jag är. Jag erkänner öppet att jag ville ha den för att den var snygg - sen dess har jag svurit nästan dagligen over att iTunes vägrar göra det jag ber den, inte hittar mina audioböcker utan spar dem i musiklistan (så att jag inte kan shuffla musik för att mesta tiden går åt till lösryckta kapitel) - allt måste göras som spellistor och jag har annat för mig än att sitta och tota ihop spellistor. Vidare kraschar iTunes min dator en gång om dan och nästan tiodubblade boot-tiden innan jag avinstallerade själv-launchen.

Under tiden har min man klarat sig utmärkt med först en no-brand mp3a - senare sin Ericsson- och ett gratisprogram. Inte en blipp under hela dess livstid, medan jag får återställa Nanon ett par gånger i månaden för att den tokhänger sig.

Men snygg är den.
//Jessica - "Ja, jag är en liten brandhora"

30+ sa...

Jessica - jag hörde i helgen att vi har gemensamma bekanta. Det var riktigt roligt, tyckte jag. Hälsa mannen din.

Burgschki sa...

återigen skitbra skrivet. kan rekommendera avsnittet när Lisa Simpson blir Ipod-frälst. Hysteriskt.

Burgschki sa...

länk http://www.wtso.net/movie/440-2007_Mypods_and_Boomsticks.html

30+ sa...

Burg: Ünderbart!

Kahlo sa...

Jag hörde den kitchiga slogan;

You are never alone with your iPhone.

Klart i klass med There is no deeper clean -than Listerine...

Johan Ronnestam sa...

Som vanligt plockas ju citat ur sin helhet och jag har nog inte riktigt gjort en kommunikationsanalys baserat på vad jag har i fickan.

Apples största bidrag till mobiltelefonin är ju såklart GPS, Gyro, någorlunda öppen applikations arkitektur, användbarhet, samt en funktionell webbläsare som leder global statistik över mobil webtrafik på nätet.

Just det här citatet var taget ur en av 10 punkter om framtidens kommunikation. Här pratade jag om kreativ höjd...som ALLA företag måste börja fundera över.

En bloggpost om det skrev jag i februari.

http://www.ronnestam.com/2009/02/01/controlling-your-brand-with-creative-excellence/

Så. Nu får du basha vidare.

emster sa...

Blogga då!

Anonym sa...

Ey, län - jag som trivdes i anonymiteten.

//
Jessica - sörjer sin försvunna Mållgan-status.

30+ sa...

Jessica - skyll på den där glappkäftade forskaren från Halland.

30+ sa...

Johan: Tack för ditt svar. Men jag är fortfarande oerhört skeptisk till alla försök till att göra Apple till ett mönsterexempel till hur man skapar framgångsrika affärer.

ALLA företag måste inte börja tänka på sin kreativa höjd. ALLA behöver inte skapa en liten corporate story som ska spridas som ett evangelium till konsumenten. För konsumenten kan inte, och vill inte, ta till sig alla dessa berättelser.

Tvärtom spår jag att konsumenterna (och speciellt framtidens konsumenter) inom kort kommer att bli mycket mer kritiska till Apple och liknande corporate stories. (I takt med att konsumenterna växer upp och inte längre är trendsökande ungdomar.)

I korthet, er analys är bristfällig då den utgår ifrån tonåringar och unga vuxna. Och dessa kommer inte att behålla sina preferenser i takt med att de växer upp.

Anonym sa...

Jag kräks också på Apple talibanerna men kan inte annat än fullkomligt imponeras av iPhone. Så enkel, så mycket smidigare, så mycket mer mångsidig än något annat på marknaden.

Sony Ericsson, Nokia och Samsung är fortfarande flera år efter.

Och då har jag ändå jobbat på SE...

30+ sa...

Jamenvisst. Iphone är väl den mest framgångsrika telefonen någonsin. Men det innebär inte att man ska överdriva dess betydelse eller dra alltför långtgående analyser.

Johan Ronnestam sa...

@30+

Jag tror faktiskt du har helt fel.

Alla företag behöver mer än någonsin ha en corporate story - och det som gör Apples unik är att den är utgår från vad Steve Jobs, som grundare, är passionerad över.

Men, missförstå inte det och tro att kreativitet nödvändigtvis innebär snyggt...Det har inget med det att göra.

Exempelvis Cheap Monday eller WE är precis genomsyrat av exact samma corporate story och kreativa höjd - men det taktiska utförandet och berättandet tar en annan väg.

Oavsett om vi pratar mobiltelefoniföretag, Barack Obama, IKEA eller pizzerian på hörnet så är det passionen förmedlad rätt och konsekvent som driver de här företagen framåt. Det här kanske är orsaken till att majoriteten av de företag som gör vinst på amerikanska börsen också leds av sina grundare - 'corporate story' sitter i hjärtat där och kan enkelt förmedlas vidare.

Ungdomarna kommer alltid söka sig till äkthet - till företag med corporate stories som är äkta.

Däremot kommer ingen söka sig till företag som har en icensatt corporate story som inte utgår från entreprenörsandan och en mission.

Ta en runda på stan och fråga äldre (+50) vilka varumärken de skulle köpa om de inte behövde tänka på pengar. Porsche, Ferrari, Mercedes, BMW, Rolex, Bang & Olufsen, Harley Davisson, Apple, Boss mm mm.

Innovation, Kreativitet och Emotionellt laddad kommunikation genomsyrar alla ovanstående varumärken på ett eller annat sätt.

Slutligen måste jag bara tipsa alla som nu sitter och tycker jag yrar alldeles för mycket om Southwest Airlines.

Southwest Airlines är det enda företaget som tagit sig igenom den finasiella krisen bättre än någon annan. Under senaste 36 åren har man gått med vinst. Orsak? En konsekvent linje - humor!

Southwest har helt enkelt bestämt sig för att konstant göra tillvaron lite roligare för sina kunder.

http://www.youtube.com/user/NutsAboutSouthwest#p/a/f/1/kXEINegbv9k

Nu ska jag inte driva min tes längre med risk för att det ändå blir tunnt + tjatigt (vilket det kanske redan är) - för området är ju ca 750000 km brett och det ryms inte här.

Tjena
J

ullisen sa...

har du själv pillat på en iPhone (eller iPod/Mac osv) så vet du att känslan är svårslagen. att det inte är den bästa telefonen, nä, men utan diskussion en av dom roligaste.

Jack sa...

Jag tror att det vikigaste är att skapa produkter som är bra sociala objekt. Exempelvis genom att vara av exceptionellt hög kvalitet, eller vara nyskapande och annorlunda på något sätt. Något värt att prata om helt enkelt. Du har tjugo kommentarer på det här inlägget. Alla har en åsikt, ofta en stark åsikt. Alla vill vara med, ha något att komma med. Så är det ofta med Apples produkter. De spelar roll.

Det finns bra alternativ till Apple, men .. tja ..finns inte så mycket att säga om dem. De är bra produkter helt enkelt. Det är ingen happening att köpa något från Nokia eller Ericsson. Ingen bryr sig.

Pratar man specifikt om Iphone (och Ipod Touch) så tror jag den vinner lite extra på App Store, vilket gör att produkten lever, det finns hela tiden något nytt att hämta, något att se fram emot, något att längta till.

Jag ser mig som funktionalitets-, teknik- och prisorienterad. En svårtflörtad pragmatiker kanske. Samtidigt måste jag ju ha en Ipod Nano för att den är så snygg, särskilt bredvid mina andra plastbits mp3-mojänger Finishen är nästan orepbar, den håller stilen efter ett år och man känner sig väl till mods när man använder Nanon.

Sen måste man ju nämna paketeringen. Bara genom att förpacka sina produkter så snyggt har Apple skapat en "filma när jag packar upp"-kultur på Youtube som är rätt charmig om än lite weird. Nästan alla video-recensoner börjar med lite försnack om paketeringen, hur lådan ser ut. Det är kult över det hela, men det är samtidgt så briljant ur marknadsföringsperspektiv. Förväntningar, överraskningar, nya upplevelser, känslan av att ha något exceptionellt och vara lite speciell. Allt sånt vill alla känna, och vi vill dela den känslan med andra. Det vet Apple och därför vinner de, och jag kan inte tycka att det är helt oförtjänt. Vi är flockdjur och sociala varelser, ett teknikföretag som bejakar detta, alltså det som som verkligen har betydelse i folks liv, det tycker jag gott man kan beundra lite utan att bli en förblindad fanboy.

oakleyses sa...

michael kors outlet, oakley sunglasses, polo ralph lauren, christian louboutin, michael kors outlet, prada handbags, coach purses, chanel handbags, michael kors outlet, burberry outlet, kate spade handbags, true religion jeans, louboutin shoes, longchamp handbags, longchamp handbags, oakley sunglasses, air max, michael kors outlet, michael kors outlet, oakley sunglasses cheap, louboutin outlet, coach factory outlet, coach outlet, jordan shoes, ray ban sunglasses, true religion outlet, longchamp outlet, coach outlet store online, polo ralph lauren outlet, tiffany and co, prada outlet, rolex watches, true religion jeans, burberry outlet, louboutin, tiffany and co, air max, nike shoes, tory burch outlet, kate spade outlet, nike free, ray ban sunglasses, michael kors outlet online sale, gucci outlet

oakleyses sa...

hollister, nike tn, air jordan, sac longchamp pas cher, vanessa bruno, vans pas cher, michael kors, nike huaraches, air max pas cher, nike free, oakley pas cher, true religion outlet, michael kors uk, hogan outlet, lululemon outlet online, north face, nike air max, mulberry, ray ban sunglasses, polo lacoste, michael kors pas cher, ray ban pas cher, north face, sac burberry, air max, hollister, new balance pas cher, longchamp, louboutin, nike roshe, nike blazer, nike roshe run pas cher, nike free pas cher, nike trainers, ralph lauren, polo ralph lauren, abercrombie and fitch, air max, timberland, nike air force, longchamp, sac hermes, sac guess, converse pas cher

oakleyses sa...

hollister, celine handbags, soccer jerseys, reebok outlet, herve leger, air max, air max, ralph lauren, birkin bag, north face outlet, mcm handbags, jimmy choo outlet, p90x, wedding dresses, asics running shoes, babyliss pro, beats by dre, hollister clothing store, iphone cases, giuseppe zanotti, bottega veneta, baseball bats, chi flat iron, north face jackets, timberland boots, louboutin, abercrombie, mont blanc, mac cosmetics, vans, nike roshe run, vans shoes, insanity workout, new balance shoes, abercrombie and fitch, ferragamo shoes, oakley, ghd, lululemon outlet, valentino shoes, instyler, soccer shoes, nfl jerseys, converse

oakleyses sa...

louis vuitton handbags, hollister, ugg outlet, ugg pas cher, marc jacobs, sac lancel, gucci, pandora charms, links of london, uggs, supra shoes, sac louis vuitton, ray ban, ugg, sac louis vuitton, cheap uggs, louis vuitton outlet stores, coach outlet store online, louis vuitton, karen millen, ugg, rolex watches, louis vuitton outlet, montre homme, thomas sabo, louis vuitton outlet, juicy couture outlet, pandora jewelry, doke gabbana, ugg boots clearance, swarovski crystal, ugg, wedding dresses, converse shoes, louis vuitton uk, uggs outlet, swarovski, juicy couture, ugg boots, toms shoes, louis vuitton, pandora charms, louis vuitton

chenlina sa...

chenlina20151202
louis vuitton outlet online
fake oakley sunglasses
michaek kors outlet
michael kors outlet
coach outlet online
ray ban sunglasses
ugg boots
mulberry handbags
louis vuitton outlet
louis vuitton handbags
louis vuitton outlet
uggs on sale
mont blanc legend
uggs on sale
ugg australia
cheap uggs
canada goose outlet
michael kors bag
canada goose jackets
coach factory outlet
louboutin pas cher
michael kors outlet
oakley sunglasses cheap
toms outlet
toms shoes
louis vuitton bags
ugg boots
louis vuitton handbags
toms shoes
cheap jordans
burberry outlet
uggs on sale
nike huarache shoes
soccer shoes
prada handbags
hollister uk
louis vuitton outlet
north face jackets
tod's shoes
north face outlet
as

raybanoutlet001 sa...

oakland raiders jerseys
hugo boss
golden state warriors
arizona cardinals jerseys
fitflops
falcons jersey
texans jerseys
cheap michael kors handbags
packers jerseys
pandora jewelry

chenlina sa...

timberland shoes
louboutin shoes
air jordans
michael kors outlet
nike roshe run
oakley store
adidas yeezy
hollister clothing
louboutin paris
nike air max pas cher
chenlina20170223

chenmeinv0 sa...

longchamp le pliage
burberry outlet
nike trainers uk
oakley sunglasses outlet
red bottom heels
fred perry polo shirts
puma outlet
converse shoes
ray ban outlet
hermes outlet
hzx20170304